بخش حقوقی و تنظیم مقررات مفتخر است به اطلاع برساند، ایرانسل سامانه جدیدی را در اختیار هموطنان گرامی قرار داده تا در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن گوشی تلفن خود بتوانند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه مکرر به مراجع قضایی و انتظامی، گوشی را ردیابی کرده و نتیجه را به صورت خودکار دریافت نمایند.
از مزایای فرآیند جدید میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
امکان تکرار فرآیند ردیابی تا حصول نتیجه مثبت
کاهش سفرهای درون شهری جهت مراجعه به دادسرا، پلیس و دفاتر ایرانسل قبل از آگاهی از نتیجه ردیابی
شروع فرآیند پیگیری قضایی/قانونی پس از دریافت پاسخ مثبت و کد رهگیری
کاهش قابل توجه مراجعات حضوری به بخش استعلامات قضایی
صرفه جویی در منابع فیزیکی و انسانی جهت پاسخگویی به استعلامات گوشی های مفقوده (روزانه بالغ بر 2000 نامه به بخش استعلامات قضایی واصل می گردد)
در این روش کافیست متقاضی کد #6101* را از یک خط ایرانسل شماره گیری نموده و فرآیند ردیابی را آغاز نماید. در صورت دریافت پاسخ مثبت، می تواند با کد رهگیری صادره به مرجع قضایی مراجعه نموده و شکایت خود را به صورت قانونی پیگیری کند.

شرایط و ضوابط استفاده از سرویس ردیابی گوشی
شرایط و ضوابط ردیابی گوشی از طریق سامانه پیامکی #۶۱۰۱*
به منظور سهولت در ردیابی گوشیهای مسروقه و یا مفقود سامانه پیامکی #۶۱۰۱* توسط شرکت ایرانسل راه اندازی شده است. در این رابطه متقاضیان متعهد به رعایت شرایط و ضوابط ذیل می یاشند:
1.در خواست ردیابی از طریق این سامانه پیامکی صرفاً باید از طریق یک سیم کارت ایرانسل ( به غیر سیم کارت مورد درخواست ردیابی) صورت گیرد.

2.لازم است پیش از اقدام جهت ردیابی، سیم کارت موجود در گوشی مسروقه بایستی مسدود گردد. مشترکین ایرانسل جهت مسدودی خط خود از طریق تماس ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰(از سایر خطوط) و ۷۰۰ یا ۷۰۳ (از خطوط ایرانسل) یا کنترل حساب اینترنتی (e_Care) می توانند اقدام نمایند. متقاضی می بایست پس از گذشت حداقل ۵ روز از تاریخ مسدودی سیم کارت نسبت به ثبت درخواست ردیابی از طریق این سرویس اقدام نماید. درصورت اقدام پیش از ۵ روز احتمال شناسایی شماره موجود در گوشی مفقودی/مسروقه به عنوان سارق و اعلام آن به مراجع قضایی وجود خواهد داشت که موجب مردود شدن نتیجه ردیابی خواهد شد.

3. متقاضی اذعان می دارد کلیه مدارک و مستندات مربوط به مالکیت سریال گوشی مفقودی/مسروقه (موضوع ردیابی) را در اختیار داشته و در صورت اثبات خلاف آن شخصاً در برابر هرگونه ادعای احتمالی در کلیه مراجع ذیصلاح پاسخگو خواهد بود.

4. متقاضی متعهد گردید اطلاعات در خواست شده از طریق سامانه #۶۱۰۱* را به درستی پاسخ داده و شخصاً مسئول هرگونه اطلاعات خلاف واقع خواهد بود.

5.هزینه استفاده از خدمات سرویس ردیابی ۱۰۰۰ریال به ازای ثبت هر درخواست بوده و ایرانسل مجاز به کسر هزینه از محل اعتبار سیم کارت ارسال کننده درخواست می باشد،در رابطه با سیم کارتهای دایمی نیز هزینه مذکور در صورتحساب دوره بعد منظور خواهد شد . متقاضی اذعان می نماید که از میزان تعرفه آگاهی داشته و موافقت خود را با پرداخت آن اعلام می دارد.

6.عدم رعایت موارد فوق الذکر که ممکن است منجر به نتیجه نامعتبر و یا نتیجه منفی گردد مانع از کسر هزینه سرویس (موضوع بند ۵) نخواهد شد و متقاضی حق هر گونه ادعایی در این خصوص را از خود سلب و ساقط نمود.

7.این سرویس صرفاً مثبت یا منفی بودن نتیجه ردیابی را مشخص می نماید و ارائه اطلاعات هویتی مربوط به فرد استفاده کننده از گوشی مستلزم ارائه دستور قضایی است در صورت دریافت پیامکی مبنی بر منفی بودن نتیجه ردیابی، متقاضیان می توانند حداقل ۵ روز پس از دریافت پیامک، نسبت به ردیابی مجدد اقدام نمایند. در صورت مثبت بودن پاسخ، پیامکی مبنی بر نتیجه ردیابی شامل تاریخ ردیابی برای متقاضی ارسال می گردد که به موجب آن مالک گوشی می تواند به مراجع قضایی مراجعه نموده و نسبت به دریافت دستور قضایی مربوطه اقدام نماید. قید کد پیگیری و تاریخ ردیابی در نامه قضایی ضروری است. حداکثر مهلت ارائه نامه مزبور به شرکت ایرانسل شش ماه از تاریخ وصول پیامک است.



آموزش استفاده از سرویس ردیابی گوشی
 دستور العمل نحوه استفاده از سرویس ردیابی

به منظور ردیابی سریال یک گوشی مسروقه / مفقود شده از طریق این سامانه به ترتیب زیر عمل می گردد :

1. چنانچه مشترک ایرانسل هستید ، ابتدا از طریق تماس با ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰(از سایر خطوط) و ۷۰۰ یا ۷۰۳ (از خطوط ایرانسل( یا کنترل حساب اینترنتی نسبت به مسدود نمودن خط خود اقدام نمایید و درغیر این صورت ابتدا نسبت به مسدود کردن سیم کارت از طریق اپراتور مربوط اقدام کرده و. در گام بعدی پس از گذشت ۵ روز از زمان مسدود شدن خط فعال بر روی گوشی مسروقه خود کد سامانه #۶۱۰۱*را با یک خط ایرانسل شماره گیری فرمائید .

2.پس از شماره گیری سامانه فوق سوالاتی در خصوص ضوابط استفاده از سرویس ، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم کارت ایرانسل مشترک، سیم کارت فعال بر روی گوشی در زمان مفقودی ،طی مراحل و مدت زمان مسدودی سیم کارت مذکور دریافت خواهید کرد.

3. پس از حصول اطمینان از طی مراحل لازم با توجه به پاسخ سوالات به منظور استفاده از سامانه فوق ارسالی توسط مشترک پیغام زیر را دریافت خواهد کرد : “شماره ۱۵ رقمی گوشی مورد نظر را وارد نمایید.”

4.پس از ثبت موفق شماره سریال گوشی پیامکی به شرح زیر به شما ارسال می گردد : ” درخواست شما ثبت شد، ظرف مدت ۴۸ ساعت پاسخ از طریق پیامک ارسال خواهد شد”

توجه : تا زمان تکمیل فرایند ثبت و دریافت پیغام بند ۴ هیچ هزینه ای از حساب مشترک کسر نمی گردد .

5.پس از سپری شدن مهلت مزبور، پیامکی حاوی نتیجه ردیابی دریافت خواهید کرد:

الف- در صورت مثبت بودن نتیجه ردیابی در اسرع وقت برای طی مراحل قانونی و تهیه دستور قضایی اقدام نمایید. توجه داشته باشید، ضروریست کد پیگیری که در پیامک برای شما ارسال شده است و تاریخ ردیابی در دستور قضایی درج گردد.

ب- در صورت منفی بودن پاسخ، می توانید حداقل ۵ روز پس از دریافت پیامک اول مجدداً درخواست ردیابی خود را ثبت نمایید.